Skip to Content

Träningsmänniska? Jag?

Vad krävs för att du ska bli en träningsmänniska? Inte mer än att du är en människa som tränar. För varje människa kan vara en träningsmänniska. Det handlar inte om hur du presterar eller vilken kropp du har. Det handlar helt enkelt om vad du vill få ut av att röra på dig. Och att det finns utrymme för det.

Om du inte tränar regelbundet kan det kännas motigt att komma igång. Kanske har din fysik och kropp också förändrats i och med en MS-diagnos? Och även om du vet att kroppen behöver motion, kanske den yttre motivationen inte räcker för att du ska ta det där steget och komma igång med en ny vana. Då behöver du börja med att hitta din inre motivation. Vad ser du för vinster med att träna? Vad är det som driver dig?

Den inre motivationen innebär själva känslan av att du vill träna för att belöningen ligger i den positiva upplevelsen. Minskar tröttheten på grund av MS och du blir du blir piggare? Sover du bättre? Eller älskar du känslan efter träningspass? När du är motiverad inifrån drivs du av att det som är svårt också är något positivt. Så fråga dig själv vad du vill ha ut av din träning. Det är nämligen det som gör dig till en träningsmänniska.

Utforska mer

 
 
Jakten på kärleken
Utvecklas på jobbet
Vilja ha barn
Jakten på kärleken
Jakten på kärleken
Hitta tid tillsammans
Utvecklas på jobbet
Träningspepp
Träningspepp
Utvecklas på jobbet

Är det här att träna?

Cross-fit, ultra-maraton, vattenrugby eller bikram yoga? Träningsformerna utvecklas hela tiden med sikte på mer uthållighet, mer stryka eller mer fokus.

Men måste träning alltid handla om att du måste köra slut på dig själv? Såklart inte. För lika viktigt som att träna är det att orken räcker hela vägen och att du kan återhämta dig utan bakslag. En balans som kan vara svår att hitta när man tränar med Multipel Skleros. Men på samma sätt som du behöver hitta din inre motivation behöver du kanske också hitta din egen träningsform?

Beroende på vad som driver dig och vad din kropp tillåter, så kanske enkla övningar i hemmet är det som får dig att må bra? Då är det ditt sätt att träna. Men fundera också på hur du kan göra träning med MS till en sund vana. Främst handlar det om att du behöver bibehålla ditt fokus på det som driver dig i träningen. Och komma ihåg att om du råkar hoppa över något träningspass så är det inte ett misslyckande. Bara en liten miss som du snabbt kommer över.

Man skulle kunna säga att jag lär känna min kropp på nytt.

Kvinna, MS-diagnos 2016

Utforska mer

 
 
Jakten på kärleken
Utvecklas på jobbet
Vilja ha barn
Jakten på kärleken
Jakten på kärleken
Hitta tid tillsammans
Utvecklas på jobbet
Träningspepp
Träningspepp
Utvecklas på jobbet

Det tar 66 dagar att skapa en ny vana.

European Journal of Social Psychology (How habits are formed: Modelling habit formation in the real world, Juli 2009)

Behöver du pepp och motivation i din träning? En träningscoach kan hjälpa dig att hitta motivation och att komma igång. Men rådgör med din läkare eller arbetsterapeut om du känner dig osäker.

Back to top